آسانسور

قطعات آسانسور

شرکت گسترش حرارت مطبوع نور در راستای فعالیت خود در زمینه قطعه سازی، اقدام به تولید انواع قطعات مکانیکی آسانسور نموده است.

تعدادی از قطعات تولیدی شرکت به شرح زیر است:

کفشک راهنمای ریل کابین آسانسور

کفشک راهنما

در دونوع تک آکس و دو آکس موجود می باشد که از هر کدام از این دو نوع نیز دو شکل قابل ریگلاژ و بدون قابلیت ریگلاژ موجود می باشند.

کفشک راهنمای ریل، در بالای کابین دو عدد و در پایین کابین نیز دو عدد نصب می شود و با حرکت در امتداد ریل ها نقش هدایت کابین را در جهت بالا و پایین ایفا می کنند. این قطعات مانع از خروج کابین در مسیر تعین شده  و جلوی لرزشها و تکان های کابین را می گیرند و در کل عملکرد و کیفیت کشک های راهنما، نقش مهمی در حرکت آسانسور و نرمی و راحتی حرکت کابین را دارند. جنس کفشک های موجود از نوع چدن بوده و دارای لنت کاملاٌ صاف برای هدایت دقیق کابین به دور از هر گونه حرکت اضافه می باشند. لنت کفشک ها باید دارای مقاومت کافی در برابر خوردگی ناشی از اصطکاک بر روی ریل ها باشد که در غیر این صورت خوردگی لنت ها موجب به هم خوردن تنظیمات آسانسور به خصوص در قسمت درب آسانسور می شود.در کفشکهای از نوع قابل ریگلاژ، امکان تنظیم فاصله بین لنت و بدنه کفشک توسط پیچ رگلاژ و در واقع کاهش یا افزایش طول کفشک وجود دارد. کفشک T9 برای کابین های معمولی و کفشک T16 برای کابین های سنگین استفاده می شوند.

کفشک راهنمای  فریم وزنه تعادل آسانسور

کفشک فریم

 کاربری مشابه کفشک راهنمای کابین را برای فریم وزنی تعادل ایفا می کند. دو عدد در بالا و دو عدد در پایین فریم نصب می شود و نقش هدایت کننده فریم وزنه را بازی میکنند و دارای لنت مرغوب و کاملآ صاف و از نوع چدنی می باشند. سایز آن T5 می باشد.

لنت کفشک راهنمای کابین و قاب وزنه

قطعاتی که به عنوان لنت کفشک از آن ها استفاده می شود از جنس پلاستیک یا تفلون ساخته میشوند و قابل تعویض هستند. بهترین کفشک ریل، کفشکی است که حد اقل اصطکاک و سایش و حالت ارتجاعی را داشته باشدکه باعث کاهش سر و صدا در زمان حرکت کابین و قاب وزنه تعادل شود  و نیز در حین حرکت انحرافهای ناچیز ریل ها را بدون انتقال به کابین و قاب وزنه رد کند. جدا از کیفیت ساخت کفشک و فنر به کار رفته در آن، کیفیت و صافی لنت ها نقش زیادی در این اما ایفا میکند.

فلکه هرزه گرد ( کامل با شفت و نبشی بریده)

فلکه هرزه گرد

در سیستم تعلیق آسانسور برای ایجاد فاصله، انتقال قدرت و افزایش بازدهی مکانیکی سیستم های تعلیق آسانسور از فلکه هرزه گرد استفاده می شود. پارامترهای یک فلکه هرزه گرد در آسانسور عبارتند از : قطر فلکه و تعداد شیارهای فلکه. نوع شیارها به دو شکل Uشکل و یا Vشکل میباشند. این پارامترها می بایست با موتور آسانسور هماهنگ باشند. بنابر این هنگام خرید فلکه ، نوع موتور باید مشخص باشد. همچنین قطر فلکه هرزه گرد می بایست حد اقل چهل برابر قطر سیم بکسل کششی باشد.فلکه های موجود در این مجموعه از جنس چدن می باشند و به دلیل قابلیت خوب ریخته گری، استحکام فشاری بالا داشته و ارتعاش و لرزش را کاهش می دهند. بلبرینگ به کار رفته در آن دارای مقاومت بالا در برابر باربوده و نصب مناسب آن با استفاده از خارهای فنری موجب پشتیبانی از موقعیت بلبرینگ در جای خود می شود.

براکت ریل و لقمه

براکت ریل و لقمه

در عملیات نصب آسانسور، جهت فیکس کردن ریل های آسانسور به سازه فلزی چاه آسانسور از بربکت ها و لقمه ها استفاده می شود. برای ریل های کابین از براکت ( اوتیسی_کابین) و برای ریل های وزنه از براکت نبشی استفاده می شود. بنابر این برای هر سایز ریل از براکت مخصوص آن استفاده می شود. هر براکت توسط دو لقمه ریل را نگه می دارد.

وزنه آسانسور

نقش تعادل بار در آسانور کششی را وزنه تعادل انجام می دهد. وزنه در آسانسور در سه نوع بتونی و چدنی و سربی استفاده میشود. چگالی سرب بالاتر از چدن و چگالی چدن بالاتر از بتون است. برای وزنه های بتونی از یک پوشش محافظ پلاستیکی استفاده می شود

گاورنر ( Over Speed Governor)

یک سیستم مکانیکی باز دارنده در آسانسور است که در زمان تجاوز سرعت کابین آسانسوراز حد مجاز عمل نموده و باعث تحریک شدن سیستم ترمز اضطراری ( پاراشوت) شده و کابین آسانسور بر ریی ریل ها قفل می شود.پارامتر های یک گاورنر عبارت است از سرعت آسانسور و عرض یا قطر فلکه گاورنر.

سیم بکسل

آسانسورهای کششی از سیم بکسل برای ترکیب بندی سیستم تعلیق استفاده می کنند.

روغن دان ریل آسانسور

روغن دان

روی کفشک راهنمای کابین متصل می شود و مخزن آن پر از روغن شده و برای کاهش اصطکاک های ایجاد شده از حرکت، مسیر ریل را روغن کاری میکند.

شاسی موتور

شاسی موتور

شاسی وظیفه تثبیت موتور و ایجاد فاصله افقی و عمودی میان فلکه موتور و فلکه هرزه گرد را بر عهده دارد.